Foto Lianne de Jong

Even voorstellen: Lianne de Jong

Sinds maart dit jaar hebben wij een nieuwe collega op kantoor: Lianne de Jong. Doordat onze organisatie zo gegroeid is de afgelopen jaren, was een HR adviseur onmisbaar. Die rol is weggelegd voor Lianne. Om haar te leren kennen, vertelt ze meer over zichzelf, haar werk bij Willem Dijk en haar achtergrond.

‘Ik vind het belangrijk dat mensen gezien worden en dat er echte aandacht is.’

Kun je jezelf kort voorstellen?

Mijn naam is Lianne de Jong, ik ben 44 en woon samen met Floris en onze twee kinderen Pim en Catoo in Enschede. Oorspronkelijk kom ik uit Oldenzaal, maar na een studentenperiode in Arnhem zijn we uiteindelijk naar Enschede verhuisd. Sinds maart 2023 werk ik bij Willem Dijk AGF als HR-adviseur.

Wat is jouw achtergrond?

Ik heb de Personeel en Arbeid opleiding (inmiddels Human Resource Management) gedaan aan het Saxion in Deventer. Samen met Floris heb ik tijdens mijn studie in Arnhem gewoond. Dat had er onder andere mee te maken dat ik graag bij de politie wilde. De politieacademie is gevestigd in Apeldoorn, dus dan was ik alvast redelijk in de buurt. Ik volgde een mbo-opleiding, met als doel om me aan te melden voor de politieacademie zodra ik die had afgerond, maar richting het einde van mijn opleiding begon ik toch te twijfelen. Wilde ik dit eigenlijk nog wel? Toen gooide ik die toekomstplannen om en ben gaan kijken naar welke hbo-opleiding ik versneld kon volgen, dat bleek de HRM opleiding te zijn. Zo ben ik er eigenlijk in gerold en het bleek helemaal mijn ding te zijn.

Mijn eerste baan was niet HR gerelateerd, maar daarna kwam ik via via terecht bij HST Groep op de HR-afdeling. Dat was een perfecte match! Die transport/logistiek wereld past bij mij, misschien wel juist omdat het een mannenwereld is. Lekker duidelijk en direct communiceren. Toen de baan als HR-adviseur bij Willem Dijk op mijn pad kwam, dacht ik: dit moet ik een kans geven. Ik ben het gesprek aangegaan en inmiddels werk ik er alweer drie maanden.

Hoe ziet een gemiddelde week er voor jou uit bij Willem Dijk?

Het merendeel van mijn tijd ben ik op dit moment bezig met werving en selectie. Ik werk 28 uur en ik ben zeker meer dan de helft daarvan bezig met het voeren van gesprekken, het administratief opvolgen daarvan en vervolgens met een goede onboarding van nieuwe collega’s.

Verder ben ik bezig met de administratieve kant van HR en voer ik het verzuimbeleid uit. Trouwens ook aan de voorkant, dus om ziekteverzuim te voorkomen. 

Mijn drijfveer is om bij te dragen aan goed werkgeverschap en employer branding. Ik vind het belangrijk dat onze mensen gezien worden, dat er echte aandacht is en dat de mensen die nu bij ons werken zich gewaardeerd voelen.

Zou je zeggen dat het vinden van het juiste personeel de grootste uitdaging in je werk is?

Ja zeker. Niet iedereen kan hier werken. We hebben te maken met werkuren in de loods die niet voor iedereen schikken. Daarnaast nemen we ook niet zomaar iedereen aan, we zijn wel op zoek naar kwalitatief personeel. Niet persé met ervaring, er is namelijk genoeg ruimte om hier te leren, maar wel iemand die past bij onze organisatie die kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. Ik vind het zeker uitdagend om de juiste mensen te vinden, de goede doelgroep te bereiken en mensen aan te trekken om bij ons familiebedrijf te komen werken. Het is wel een leuke uitdaging, want iedere keer als er weer een goede match gemaakt is, geeft dat voldoening.

Je zei net dat je echte aandacht en waardering belangrijk vindt, waarom is dat?

Uit ervaring weet ik dat werkgeluk heel belangrijk is, waardering en oprechte interesse spelen daar in mijn ogen een belangrijke rol in. We moeten ons beseffen dat onze medewerkers het grootste goed zijn en daar dienen we als organisatie zorgvuldig mee om te gaan. Waardering kan al zitten in relatief kleine dingen en zonder oprechte interesse weet je natuurlijk niet wat er speelt en hoe we kunnen bijdragen aan het werkgeluk. Dit is namelijk persoonlijk en niet voor iedereen gelijk. Dat werken aan werkgeluk is voor mij een belangrijk aandachtspunt. Door snelle groei van de afgelopen jaren merk je dat dat soms wat meer naar de achtergrond is verschoven, maar wat mij betreft staat het juist op de voorgrond. Ik ben blij met al onze gemotiveerde medewerkers, zowel in de loods, op kantoor als in transport.

Voor welke vacatures zoeken we momenteel mensen?

Vooral orderpickers en loodsmedewerkers. Dat kunnen vaste krachten zijn, maar ook studenten die een bijbaan zoeken en één of meerdere avonden in de week beschikbaar zijn, kunnen bij ons aan de slag. Dus ik zou graag een oproep willen doen aan iedereen die een baan zoekt of weet van iemand die op zoek is naar een leuke nieuwe uitdaging: kom met ons in gesprek! Wie weet is er een match en worden we collega’s.

Ben je ook op zoek naar een leuke baan in de AGF sector? Bekijk onze vacatures hier. 

De Ossenboer 2
7547 SJ Enschede
info@willemdijk.nl
053 – 432 58 00